Sekrety Szekspira 3
SEKRETY SZEKSPIRA / odcinek 3
serial w 4 odcinakch na podstawie "Snu nocy letniej" W. Szekspira
O DEMETRIUSZU / HERMIA VS. HELENA
reżyseria, scenografia, kostiumy: Ewelina Ciszewska
muzyka: Marcin Krzyżanowski
wykonanie: Xooxen / el.cello
projekcje i świata: Robert Baliński
fotoplastikon wg koncepcji przestrzeni Robert Baliński
obsada: Ewelina Ciszewska, Krzysztof Roszko
Premiera: 19. Festiwal Szekspirowski / SzekspirOff 2015 / Gdański Teatr Szekspirowski / dziedziniec
TEATR DLA WAS artykuł pt."SZEKSPIROFFSKA PRZYSTAWKA"
AUTOR: Małgorzata Bierejszyk
11.08.2015; http://www.teatrdlawas.pl/artykuly/666-szekspiroffska-przystawka[2017-01-21 15:28:18]
"Pięknie
Teatr Sztuk NAWA św. Jerzego w Oleśnicy zaprezentował czteroodcinkowe „Sekrety Szekspira. Fotoplastikon 004”. Był to wysmakowany estetycznie występ dwojga aktorów: Eweliny Ciszewskiej i Krzysztofa Roszko, w reżyserii Eweliny Ciszewskiej,zrealizowany według pomysłu Roberta Balińskiego. Twórcy, zainspirowani scenami ze „Snu nocy letniej” Szekspira przedstawilifestiwalowej publiczności ruchome obrazy. Pantomimę zamknięto w białym prostopadłościanie, wokół którego siedzieli i stali widzowie. Do środka można było zaglądać przez poziome prześwity. Widzowie podglądali aktorów, widzieli również twarze widzów siedzących naprzeciw. Forma „serialu” została do tego spektaklu celnie dobrana. Aktorom udało się rozłożyć ładunek emocjonalny swego przekazu, a ograniczenie i jasne oświetlenie przestrzeni ułatwiało widzom skupienie się na najdrobniejszych gestach. „Fotoplastikon 004” wydaje się dopracowaną, skończoną wypowiedzią artystyczną, czym wyróżniał się na tle innych offowych propozycji. Możliwość patrzenia aktorom w oczy, a były to oczy wyrażające wyjątkowo dużo, przełamywała typowy teatralny dystans. Trzy pierwsze odcinki zaprezentowano na dziedzińcu Teatru Szekspirowskiego, gdzie każdy widz miał zapewniony ten bliski kontakt z aktorem. Ostatnia, czwarta część, została pokazana na ulicy Długiej, przed Teatrem w Oknie, w miejscu głośnym, pełnym spacerujących turystów. Ta część przyciągnęła tłumy i była piękną kulminacją. Już nie sama miłość – treścią stałą się również walka, rozumiana jako wzajemne przyciąganie się i odpychanie. Umalowane twarze artystów, gustowne,flirtujące z epoką elżbietańską kostiumy, elementy wideo, a przede wszystkim żywa, idealnie dopasowana do klimatu całości muzyka Marcina Krzyżanowskiego, którą wykonywał na elektrycznej wiolonczeli, sprawiły, że widzowie czuli się, jakby otrzymali z okazji festiwalu przepiękny prezent. Był to najchętniej komentowany spektakl w prywatnych rozmowach bywalców SzekspirOFF."
DZIENNIK TEATRALNY artykuł pt.:"Skupić się na sensach, znaczeniach, emocjach, zagrać wyobraźnią...."
Anna Rzepa-Wertmann
6 sierpnia 2015: http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/skupic-sie-na-sensach-znaczeniach-emocjach-zagrac-wyobraznia.html[2017-01-21 15:27:42]
"Potem nagle, 4 sierpnia o 9 wieczorem stały Mikołajki i dostałam w prezencie niespodziankę (nie ja jedna zresztą!)... Otóż podreptałam na wewnętrzny dziedziniec Teatru Szekspirowskiego , usiadłam na wskazanym wygodnym krzesełku i czekałam... Zwykle jest scena, teraz stanął biały namiot fotoplasticonu, podświetlony od wewnątrz. Pośrodku pojawiły się dwie sylwetki (Ona i On) w marynarkach, wełnianych czapkach, getrach, z ubielonymi twarzami mimów – no i się zaczęło! Najlepsze w pantomimie jest to, że gesty zastępują słowa, a dużo pełniej i dokładniej emulują przez wrażliwość widzów emocje, uczucia, sensy. Wczoraj widziałam pierwszy odcinek „Sekretów Szekspira.Fotoplastikon 004" , zaraz ruszam na część wtórą. Proszę, nie przegapcie Teatru Sztuk/ NAWA św. Jerzego w Oleśnicy: Ewelinę Ciszewską i Krzysztofa Roszko należy wspierać mentalnie, oglądać i podziwiać; są naprawdę wyjątkowi!"